Panasonic DMC-TZ7 zwart zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 61 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic DMC-TZ7 zwart zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Guido77 09-08-2011

Prima camera die foto's maken en filmen in 720p HD perfect combineert. Als je een alles in 1 toestel wilt is dit een goede keuze.
Toch een paar minpunten:
- In de iA volautomatische mode is het maken van 16:9 foto's beperkt tot 2 megapixels. Geen idee waarom dit is gedaan door Panasonic.
- De draaiknop wordt snel per ongeluk veranderd omdat deze vrij los zit.
- Films opgenomen in AVCHD formaat zijn in bepaalde scenes vrij 'stotterig'. Vooral bij horizontale bewegingen. Komt doordat de camera 25 beelden per seconde opneemt in progrssive formaat. De camera is via een omweg ook op 30 beelden per seconde in te stellen (NTSC). Even googelen naar de service mode van deze camera.

Verder een prima camera waar ik nog jaren mee vooruit kan. Juist omdat deze camera inmiddels een wat ouder model is, is de prijs-kwaliteit verhouding nu erg goed. De opvolgers van deze camera zijn niet echt merkbaar beter (behalve als je fullHD video wilt).

supercasey 09-11-2010

Heb de camera ongeveer een half jaar. Prima camera, maakt prachtige foto's met mooie kleuren. Mooie display, je ziet onmiddellijk of de foto gelukt is of niet. Klein minpuntje is de flitser (niet instelbaar) maar je kunt er nog prima mee fotograferen binnen. Filmpjes: uitstekend! Onlangs geconstateerd, dat de foto's van een andere camera met ook een prima beoordeling van de consumentenbond beduidend minder mooie kleuren had dan de TZ7 !!. Kortom: een aanrader!

rrrn 30-06-2010

prachtige camara prachtige foto's. Maar warom invredesnaam is het aan/uit-knopje zo geplaatst dat het apparaat aangezet kan worden als je hem in een tasje stopt.
Maakt van een potentieel geweldige camara een onbetrouwbaar ding.

gerard b. 09-05-2010

De camera nu ruim een jaar in gebruik. Zoombereik een breedbeeld zijn idd erg goed. Batterij gaat lang mee.

Hiervoor had ik een Canon S50 waar ik zeer tevreden over was (camera van 5MP, van 2003!).
Een paar opmerkingen over de TZ7, deels vergeleken met m'n oude S50:
- scherpte van opnamen goed (vergelijkbaar met de S50);
- groothoek en zoom dus heel goed; Stabilisatie werkt goed.
- het aantal pixels is met 10 Mp het dubbele van de S50, dit vertaalt zich helaas niet in scherpere foto's.
- goede videoopnames.
Helaas blijkt Pinnacle hier niet mee uit de voeten te kunnen (dus vooralsnog niet video's kunnen monteren).
- bij wat minder licht binnen toch nog redelijke foto's te maken zonder flits (duidelijk beter dan de S50);
- Snel ruis in de opnamen, zelfs bij helder weer!. Dit valt op wanneer je later op de opname gaat inzoomen. De S50 had nagenoeg géén beeldruis, deze TZ7 scoort hierop veel slechter!!

Op zich een goede camera dus, met name vanwege zijn mogelijkheden (zoom, video). Het beeldruis is de grote tegenvaller. De beeldkwaliteit is hierdoor soms vergelijkbaar en soms minder dan de 7 jaar (!) oude S50. Jammer.

Wat mij betreft mag zo'n camera minder pixels hebben (eigenlijk is 5 mp genoeg), en dan heel graag een grotere ccd, dan krijg je betere kwaliteit foto's.

Pieter 020 02-05-2010

In de loop der jaren heb ik vele Canon-camera's versleten en was erg tevreden over de kwaliteit van de foto's. Na drie Canon's met batterijproblemen, besloot ik over te stappen op deze Panasonic. Mijn ervaringen zijn gematigd positief. Vooral contrastrijke foto's vallen mij tegen: lichte delen worden overbelicht, donkere onderbelicht. Canon doet dat beter! Hetzelfde geldt voor fotograferen bij sombere weersomstandigheden: dan zijn de foto's al gauw te donker. Van de vele duizenden foto's die ik met mijn Canon's maakte, heb ik zelden of nooit de belichting van de opnames achteraf hoeven bewerken. Met de Panasonic moet ik die per foto corrigeren. Ook bij uitvergroting van foto's die zonder zoom zijn gemaakt, scoort Canon een hoger cijfer wat scherpte betreft. De groothoek en zoom vind ik ideaal! Wel verloopt het in- en uitzoomen vrij langzaam en gaat het gepaard met een luidruchtig "gezoem". Vooral bij video-opnamen is dat geluid hinderlijk. Het HD-beeld is scherp en kan als .MTS-bestand meteen op You Tube worden gezet. Op mijn pc bekijk ik de video's met de (fantastische en gratis) Mirillis Splash Light player. Met Any Video Converter kun je, gratis en zonder watermerk, de .MTS-bestanden converteren, maar dat geeft altijd kwaliteitsverlies. Niet doen dus! Al met al ben ik beslist niet ontevreden over de TZ7 (en dat geldt zeker voor de zoomfunctie!), al vind ik wel dat vooral de belichting te wensen overlaat.

mfve 30-04-2010

Prima toestel voor een mooie prijs.
Makkelijke automatische stand, maar ook een prettige handmatige stand voor eigen voorkeur voor bijv. maximale iso-waarde, etc.
Filmt ook heel goed in HD.
De AVCHD filmpjes zouden ook op de PS3 afgespeeld kunnen worden, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

barbapapa 07-04-2010

Het video resultaat van dit fototoestelletje is absoluut beter dan dat van de "echte" video camera's die ik heb en die ik ooit heb gehad.

Nu je het resultaat ook op youtube in HD kunt zetten is dat ook voor iedereen zichtbaar. Al moet ik zeggen dat de beelden op mijn computer toch aanzienlijk scherper zijn. (wel even onder in youtube het scherm op 720p zetten)

Truronaldo 21-03-2010

De grote zoom is fantastisch, maar ingesteld op automatisch (iA) en 16:9-formaat is de resolutie beperkt tot de laagste (!) stand van 2 miljoen pixels (1920x 1080). Waarom is dat zo? Laptops en flatscreens hebben allemaal het brede formaat. Later omzetten van 4:3 naar 16:9 verpest de opname.

Het is niet mogelijk het diafragma en sluitertijd afzonderlijk in te stellen in de handmatig instelbare stand. Het gevolg is onscherpe opnamen bij weinig licht.
De belichtingscompensatie wijzigt beide.

De AF-mode (autofocus) is niet instelbaar als gezichtsherkenning aan staat.

Als de zgn slimme ISO is ingeschakeld werkt de digitale zoom niet in de standen iA en handmatig. Ook niet bij het filmen.

Voor mij onacceptabele problemen, waar je helaas pas achter komt na er een tijdje mee te hebben gespeeld.

chico123 17-03-2010

Ook ik heb problemen dat ik foto's kwijt ben. Wanneer ik 50 foto's maak en ik sluit de camera op de computer aan krijg ik er maar ongeveer 25 te zien. De rest is gewoon verdwenen. In het begin twijfelde ik nog of dit zo was en dacht ik dat het aan mezelf lag. Ben terug gegaan naar de fotozaak en daar hebben ze het SD kaartje geformateerd en zie ik ineens alle foto's die ik "kwijt"was en die er nu ineens zijn! De camera ligt nu bij de fotozaak om te kijken waar het aan ligt. De foto's op zich zijn super mooi, maar ja als de camera niet doet waarvoor ik hem gekocht heb!

rob_jongejan 15-10-2013

Hallo Chico123.

Ik heb ook een vergelijkbaar probleem. Alleen zie ik mijn foto's wel als nummer maar zijn ze niet weer te geven. heb mijn kaartje al 3 keer opnieuw geformateerd en elke keer weer hetzelfde verhaal. Is jou probleem al opgelost nu? en wat hebben ze gerepareerd?
Groet Rob

dcbakvis 17-03-2010

Zeer goede ervaringen. Heb eerst de Casio EH10 gehad maar deze omgeruild voor de TZ7. Casio maakte zeer slecht goede scherpe foto's, wat ik met de TZ7 niet heb. Alle foto's of het nu gaat om foto's bij veel licht weinig licht in het donker of noem maar op, de foto's zijn allemaal goed ook zonder statief. Een groot pluspunt is het filmen op hoge resolutie, echt geweldig en beter dan mijn sony camcorder(DVD) echt schitterend op een LCD scherm. De problemen met blauwe strepen is te wijten aan licht inval(bijv door lampen of spotjes of de zon weerkaatsing) en zichtbaar op LCD - scherm voor de foto gemaakt is, echter op de foto zelf is hier niks zichtbaar van. Ik fotografeer niet op de AI stand alleen op de gewone stand en stel verder niks in. Ook geen problemen met wit balans (er zit voor het gemak ook een correctie knop op) heb toevallig net op vakantie onder alle omstandigheden (regen, zon, 's avonds, binnen, buiten, dichtbij, veraf, etc)foto's gemaakt (ook van een knal rode ford mustang) en de foto's zijn scherp en natuur van kleur. Kortom mijn ervaringen met deze camera tov mijn vorige panasonic (FZ50)zijn gewoon super. Mensen welke problemen hebben denk ik dat ze eerst maar eens verschillende instellingen moeten proberen. Heb ik ook gedaan en er is heeeeeel veel mogelijk met deze camera. En persoonlijk denk ik dat de beste fotos niet op de Ai stand gemaakt worden.

john5600 10-03-2010

Ik herken duidelijk het probleem van fletse opnamen bij alle instellingen. Blijkbaar zijn er twee versies van deze camera in de handel.
De plaatjes zijn overwegend grijs of met een flinke blauwsluier.
Wat opviel is de zeer goede scherpte.
Ik dacht aanvankelijk dat ik een verkeerde aankoop had gedaan.

Echter op de Pc kwam er met toevoeging van een beetje rood een prachtig plaatje tevoorschijn.
Deze foto had echt alles wat je maar kan wensen. Kennelijk is er iets mis met de witbalans.

Vervolgens heb ik de witbalans handmatig ingesteld, met als resultaat verbluffend mooie foto's.

Om de juiste witbalans vast te leggen was het even zoeken, een wit velletje A4 buiten in het ochtend zonnetje.

Deze camera overtreft nu mijn
Lumix FZ50. Al met al nu enorm tevreden met mijn gedane aankoop.

jacomien 04-03-2010

Ik ben zwaar teleurgesgteld in de lumix tz7. Kan niet anders zeggen.
De fotoos zijn allemaal flets, welke stand ik ook gebruik. Ik zie er weinig leven in. Mijn oude sony had altijd mooie kleurige fotoos, maar die heb ik weggegeven en is niet meer te koop.
hoe kan iedereen hier zo enthousiast over zijn? Ben al terug geweest naar de Kamera Express maar die noemen het natuurlijke kleuren. Op de display ziet het er prachtig uit maar op de pc is het 3x niks.En ik was zo blij.
Loop je in Thailand en kom je terug met waardeloze fotoos.
ps weet echt wel iets van fotograferen, cursus gevorderden en ook een nikon D60.

Mieksje 12-02-2010

Heb het toestel een maand. Gefotografeerd en gefilmd. Bewegende beelden (skiën) en rustige beelden, sneeuw (gebruik de sneeuwstand voor mooie witte sneeuw zonder overbelichting), regen en binnen.
In alle gevallen ben ik zeer tevreden over het toetsel. Kleuren zijn mooi en natuurlijk. Met flits natuurlijk iets geler. De scene's doen het prima. De intelligente menu's zijn enorm makkelijk voor als je even snel een foto wilt maken. De MyScene knop (zelf een voorkeurscene inprogrammeren) is erg handig voor veelgebruikte programma's (flitsen binnen en panorama heb ik daar staan). Panorama foto's maken is een eitje: wat een enorme hulp geeft het toestel: een kwart van het beeld blijft als een transparant voor het beeld geschoven, zodat je precies eroverheen kunt projecteren voor een nieuwe opname, waardoor je de juiste overlap hebt en mooie panorama foto's zonder veel hoogteverschil, zelfs uit de losse pols, kunt maken.
Oftwel: de mogelijkheden zijn enorm veelzijdig.
De video is prachtig, goed geluid en verbazingwekkend goed beeld. Enige nadeel is het kleine knopje voor de video-opname. Al een keer gedacht een foto te maken en per ongeluk een video, maar ook een video niet gemaakt doordat het knopje niet goed was ingedrukt. Misschien moet ik nog even wennen. Met de video valt de zoom ook meteen op. Wat een enorm zoomvermogen.
En voor foto's: de groothoek is echt heel groot. Vroeger hadden we een losse 28 mm lens, dit is 25 mm, echt enorme groothoek. Hoge kerktoren, marktplein in Mechelen, alles past er perfect op. Zoom af en toe zelfs in bij gebouwen, omdat het toch wat veel van het goede is. Wel weinig vervorming (vaak zie je in de hoeken ronde lijnen ipv rechte, valt hierbij erg mee).
En de tele: ook enorm. Prachtige kwaliteit trouwens. Nog steeds haarscherp. Enige nadeel (maar dat hou je hoe dan ook) is dat je in de grote telestanden toch echt een statief of andere ondersteuning nodig hebt.
Het knopje van de zoom-tele is anders dan op andere toestellen, ik vind het niet erg handig, maar misschien is dat een kwestie van wennen.

Gezichtsherkenning is leuk, maar maakt hem wat trager, ik heb hem uitgezet.
Je ziet trouwens precies wat hij scherp stelt (groene vierkantjes), helpt goed. En hij stelt echt mooi scherp, goede scherpte-diepte.

Degelijkheid: het voelt degelijk aan, robuust, stevig. ik denk dat hij behoorlijk robuust zal blijken te zijn, maar om een goed oordeel te vormen moet ik hem langer in bezit hebben.

Ik heb van alles gefotografeerd, beesten, landschappen, gebouwen, mensen, beweging, panorama.
Tekortkomingen nog niet tegengekomen (behalve misschien het knopje voor video en zoomen, zoals hierboven uitgelegd). Maar waar het om gaat: prachtige foto's en verbazingwekkende video onder allerlei omstandigheden. En je kunt het qua instellingen zo moeilijk (handmatig), normaal (scene's) of makkelijk (intelligent) maken wat je wilt. Veelzijdigheid troef.

sted74 10-02-2010

Ik heb hem nu een maandje in mijn bezit en ben erg tevreden over de kwaliteit van de foto's en HD film.
Camera is prettig in gebruik vooral met de Ai stand is fotograferen een kinderspel, stelt snel scherp en er zijn mogelijkheden genoeg om in diverse omstandigheden mooie foto's te maken denk aan binnen, donker, sneeuw, spelende kinderen enz. Het grote zoom bereik is perfect om kinderen of dieren die in hun spel zitten onopvallend van dichtbij te fotograferen. De HD films zijn een lust voor het oog als je deze op een HD tv bekijkt zeer gedetaileerd, mooi en scherp in breedbeeld formaat.
Ook het lcd scherm is lekker groot om een goede indruk van de foto te krijgen.
Al met al een ideale camera voor in en om het huis en door het formaat neem je hem eenvoudig mee voor op reis.
Kwaliteit van een spiegelreflex met het gemak van een compactcamera.

tanio 10-02-2010

Op grond van een zeer gunstige beoordeling bij Kieskeurig en in enkele fototijdschriften, heb ik de Casio Exilim EX-H10 gekocht. De verwachting die ik op grond van de positieve berichten had kwam echter niet uit. Ik kreeg het gevoel dat ik een miskoop had gedaan.
Onder optimale omstandigheden is de foto acceptabel, maar als je de foto vergroot dan gaan alle details verloren Mijn oude digitale compactcamera, een Canon S45, bleek een veel beter resultaat te leveren. Ik heb de vergelijkingsfoto's aan de winkelier voorgelegd. Hij was het met mij eens dat ik er met mijn aankoop niet op vooruit ben gegaan. Na enig onderhandelen was de winkelier bereid de camera terug te nemen als ik bij hem een andere camera zou kopen. Dat is de Lumix DMC-TZ7 geworden. Deze camera presteert op alle fronten beter. Mijn indruk is dat de Casio sterk overgewaardeeerd is.

Tanio

MarioGalaxy 10-02-2010

Vorige maand deze camera gekocht, en 'm meteen uitvoerig getest. Helaas was ik er minder tevreden mee! Onscherpe en fletse foto's met ontzettend veel ruis erbij. Ik heb zowel handmatig als automatisch uitgeprobeerd, maar geen bevredigend resultaat gehad. Op de display zien de foto's er altijd geweldig uit, maar eenmaal op de PC/TV valt het meestal tegen. Ik heb de camera dan ook maar weer verkocht.

Na eerdere goede ervaringen met Canon Ixus, nu opnieuw voor dit merk gegaan. Met deze camera (IXUS 200 IS) maak ik wel scherpe en kleurrijke foto's, en valt de ruis ook best mee. Beide camera's zijn overigens wel prettig in de bediening, en beide zijn snel. Daar ligt het dus niet aan, puur aan de kwaliteit van de foto's! Na een eerdere teleurstelling bij de TZ1 (ook omgeruild) weet ik genoeg, voor mij geen Panasonic meer!

mhbhel 09-02-2010

Ik heb deze camera nu al enige tijd in mijn bezit. Ben zeer tevreden over de mogelijkheden en ook over de kwaliteit van de foto's en ook zeker van de film mogelijkheid. Heb hiervoor al de eerste TZ (1) gehad en deze beviel ook maar was wat groot. Vanwege de film mogelijkheid heb ik deze camera aangeschaft en tot op de dag van vandaag hier geen spijt van. De camera laat zich goed bedienen en heeft ook een hoop functies tot handmatige instellingen. Al met al is dit een ideale camera om makkelijk mee te nemen vanwege zijn compacte formaat. Maar hij heeft de functies en mogelijkheden van grotere camera's. En het filmen in HD is ook echt prachtig om te zien. Een aanrader dus.

fotofan64 26-01-2010

Sinds een week in mijn bezit.

Leuke camera die alles kan voor 'erbij'. Ik heb ook een Nikon D40 spiegelreflex maar die neem ik weinig mee ivm grootte.

De fotokwaliteit binnenshuis is slecht. Op de IA stand lijkt de camera alles op zo laag mogelijke ISO waarde te willen nemen. Dit levert weinig ruis op maar fletse kleuren en weinig detail. Bij hogere ISO waarden zeer veel ruis. Maar dit is te verwachten. Het herinnert mij er weer aan hoe tevreden ik ben met de fotokwaliteit van de Nikon.

Maar goed, daarvoor heb ik hem niet gekocht.
Waar dan voor?
- 12X zoom
- Stabilisatie
- filmen in HD kwaliteit
- en dat alles in pocket formaat.

Nog even een opmerking over degelijkheid: het hendeltje voor de zoom lijkt mij zeer kwetsbaar omdat het uitstekt. Als je de camera in je jaszak doet, beweegt het hendeltje automatisch mee. Dit lijkt mij een kwetsbaar, want uitstekend onderdeel (met de klemtoon op uit). Verder heb ik op Flickr diverse kapotte LCD screens gezien die spontaan de brui eraan gaven. Ik hoop dat dit mij bespaard blijft.

Conclusie:
een leuke camera voor erbij en om snel mee te nemen, die ook alles kan. Je moet hierbij niet te veel waarde hechten aan de kwaliteit foto's bij weinig licht.

ReneL54 16-01-2010

Heb deze camera net een paar dagen in bezit maar wat maakt deze super mooie en scherpe foto's, ook met macro en flits in de intelligente modus ! Hij doet zeker niet onder voor een spiegelreflex.
Echt een aanrader met heel veel mogelijkheden !! Een dikke 10, alleen degelijkheid/duurzaamheid weet ik natuurlijk nog niet, maar het toestel voelt zeer degelijk aan en ziet er ook zodanig uit (zware metalen body).
Heb hiervoor een Sony DSC-W290 gehad, maar dat was echt bagger slecht, de Nokia mobiel van m'n dochter maakte mooiere foto's.

Majwe 08-01-2010

---------- update review 08-01-2010 ----------
Na eerdere beoordeling:
- Scherpte zeer goed, elke keer ben ik weer verbaasd.
- Uitstekende foto's in het donker, zelfs met de hand en 1/8 sec
- E.e.a. compenseert de ruis bij ISO 800 en hoger.

---------- oude review 27-12-2009 ----------
Drie weken in mijn bezit.
- Scherpte zeer goed! Ik verbaas me elke keer weer.
- Gemakkelijk scherpe foto's te maken met bijv 1/8 sec sluitertijd.
- Electronica bijzonder complex, toch makkelijk instelbaar. Intelligent fotograferen zeer goed mogelijk.
- Snelle sluitertijd respons.
- Film kwaliteit verbluffend! Maar jammer dat ik niet langer dan 15 min kan filmen en dan weer opnieuw moet beginnen. Dit maakt het maken van interviuews moeilijk. Ik moet er dan een alarm bijzetten
- Kamera is klein en handig, toch een 9 gegeven, gen 10, want ik wil eigenlijk nog kleiner (is een beetje groot voor vestzak, overhemdzak)
- Degelijkheid: goed, behalve lamellen van de sluiter. Je hebt dus een tasje nodig. Gewoon in de zak lijkt te kwetsbaar.
- Panorama functie erg handig.
- Ben er nog niet uit of een klasse 4 HDHC kaart snel genoeg is voor eht filmen. In de instructie staat: klasse 6, de verkoper (Booms, Amsterdam) vond klasse 4 goed genoeg. Hij had er zelf een.

j de haan 07-01-2010

Ik heb mijn Panasonic TZ5 verkocht en de TZ7/ZS3 gekocht. De TZ5 was al een uitstekende camera maar deze is perfect. Dat komt door de extra,s dat zijn o.a. 12 x zoom, gezichtsherkenning, groothoeklens 25m.
Dan natuurlijk niet te vergeten het filmen haast een gemiddelde videocamera. Je kan blue ray filmen. Met de AVCHD lite is de helft kleiner wat MB aangaat dan jpeg. Of dus de Motionj peg wat ook een heel goed beeld geeft en beide met een stereo Dolby serround geluid. Inmiddels best wat video,s gemaakt en ik was blij verrast met het resultaat gewoon heel goed. Foto,s zijn werkelijk uitstekend zoals verwacht van Panasonic. De TZ 5 was/is een topper, maar deze is werkelijk beter. Alleen schijnt het volgens expert bij hoger ISO waarden boven de 800 iets meer ruis te bevatten dan de TZ 5. Maar dat weegt natuurlijk niet op tegen de vele andere mogelijkheden. Want daaronder zijn de foto,s weer beter dan de TZ5. Voor ons een foto en video camera in een eindelijk.

Er valt niets meer te wensen super zoom met gave video,s en uitstekende foto,s. En zelfs iets kleiner dan de TZ5

Susanne1984 28-12-2009

Super camera!
Ik had eerst een andere camera gekocht maar die was niet naar mijn zin.
Door alle recenties gekozen voor deze camera en dik tevreden! Mooie heldere foto´s en goed scherp.
Een aanrader!

S0phie 23-12-2009

Na lang zoeken heb ik deze camera aangeschaft. Ik heb buiten, in de sneeuw, een paar hele mooie en scherpe foto's getrokken. Alleen wat ik echt wilde was dieren fotograferen, en ook snelbewegende voorwerpen (paarden). Dit viel zeer tegen. Bij slecht licht kreeg ik uitermate slechte foto's. Mijn oude camera (van 4 jaar terug) maakte in die omstandigheden zelfs betere foto's.
Dus met goed licht, en een niet-bewegend voorwerp is het een prima camera. Maar bij iets minder licht en bewegende voorwerpen raad ik hem sterk af.

gerard 274 17-12-2009

Na lang twijfelen, ik had 6 jaar lang hele goede ervaringen met een Canon ixus V3, heb ik toch voor de TZ 7 gekozen. Nou,hij overtreft mijn verwachtingen, supermooie foto´s,superscherp videoresultaat, ook bij inzoomen. Als ik hier ook 6 jaar mee kan doen zonder problemen ben ik een gelukkig mens.Kortom een SUPERCAMERA !!

arnold92 28-11-2009

Ik heb deze camera nu een klein half jaartje en ik ben er dik tevreden over. Hij maak hele mooie foto’s en hij zoom lekker ver in zonder dat de foto’s vaag worden. De camera kan ook veel en snel foto’s achter elkaar maken, is heel mooi voor actiefoto’s. Filmen doet de camera ook goed en mooi in de HD kwaliteit.
Al met al ben ik dik te vrede met deze camera en totaal geen spijt gehad van deze aankoop.
Ik raad iedereen die een goede digitale camera willen kopen deze aan.